Mgr. Gabriela Maleková
V školskom roku 2022/2023 pracuje na našej škole, v súlade s §130 školského zákona a § 21 a 24 nového zákona 138/2019 o pedagogických a odborných zamestnancoch
ŠKOLSKÝ PODPORNÝ TÍM.
Členovia tímu úzko spolupracujú so školskými poradenskými zariadeniami – centrami pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, so štátnymi aj súkromnými centrami špeciálno-pedagogického poradenstva v rámci regiónu a podľa potreby i v krajskej, prípadne celoslovenskej pôsobnosti. Taktiež s triednymi učiteľmi, rodičmi a žiakmi.
Svoju pozornosť venujú osobitne deťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Poradenské služby poskytujú aj zákonným zástupcom detí a pedagogickým zamestnancom.
Školský podporný tím tvoria:
1.ŠKOLSKÝ ŠPECIÁLNY PEDAGÓG – Mgr. Gabriela Maleková, ktorej úlohou je:
Ich úlohou je:
So zvyšovaním sa počtu detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami narastá i potreba ich vzdelávania formou školskej integrácie (individuálne začlenenie týchto detí do bežných tried základnej školy). K uľahčeniu ich začlenenia a pôsobenia na vyučovaní sa využíva podpora pedagogického asistenta. Asistent s pomocou školského špeciálneho pedagóga pomáha skvalitňovať vyučovací proces žiaka so zdravotným znevýhodnením, zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo s nadaním.
Asistent učiteľa tvorí pomyselný most medzi žiakom, s ktorým pracuje a ďalšími žiakmi v triede, a tiež medzi ním a učiteľom. Pomoc asistenta učiteľa nespočíva v uľahčovaní školských povinností konkrétnemu žiakovi, ale vo vytváraní vhodných vzdelávacích podmienok akceptujúcich jeho špecifické potreby tak, aby mohol podávať optimálne školské výkony . Dostatočnou dávkou empatie a vnímavosti sa asistent učiteľa snaží ukázať žiakovi ako efektívne využívať svoje schopnosti na vyučovaní. Je mu nápomocný pri riešení školských úloh, podľa potreby žiakovi vysvetlí a zjednoduší zadanie úlohy. Nemenej dôležité je i trénovanie si svojich pozorovacích schopností a dokázať čo najlepšie vnímať potreby konkrétneho dieťaťa a jeho individualitu. Poslanie asistenta je neustále sa meniaci proces nielen v interakcii s integrovanými deťmi, ale aj s učiteľmi. Čím väčšia je jeho dávka flexibility, tým rýchlejšie a jednoduchšie dokáže reagovať na vzniknuté situácie a reakcie.
S čím sa môžete na nás obrátiť:
Neváhajte a kontaktujte nás! Sme tu pre Vás, Vaše deti, Vašich žiakov. Pozorne Vás vypočujeme a budeme sa snažiť pomôcť a vhodne poradiť. Niekedy postačí, keď sa človek porozpráva a cíti, že so svojimi problémami nie je sám. Tak nepremýšľajte zbytočne dlho a napíšte nám. Po dohode sa radi stretneme a urobíme, čo bude v našich silách.
Poradensko-konzultačný deň:
pondelok od 8.00 – 15.00 h, 1. poschodie, pavilón "B
Pracuje podľa rozvrhu hodín s 37 integrovanými žiakmi, so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, v súlade s individuálnymi výchovno-vzdelávacími plánmi.
Žiaci pracujú v skupinách:
s poruchou aktivity a pozornosti - 6
s vývinovou poruchou učenia - 18
s narušenou komunikačnou schopnosťou - 9
s poruchou správania - 1
s pervazívnou vývinovou poruchou - 3
Školský špeciálny pedagóg /ŠŠP/
ŠŠP vykonáva odborné činnosti najmä pri poskytovaní špeciálnopedagogickej starostlivosti, poradenstva a prevencie žiakom so zdravotným znevýhodnením. Priamo sa podieľa na výchove a vzdelávaní žiaka so zdravotným znevýhodnením, ktorý sa vzdeláva formou individuálneho začlenenia v bežných triedach základnej školy.
Spolupracuje s rodičmi žiaka, s pedagogickými a odbornými zamestnancami a tiež zástupcami verejnej správa pri zabezpečovaní práv žiakov.
Úlohy a povinnosti školského špeciálneho pedagóga:
Predpokladom pre úspešnú školskú integráciu je kvalitná a koordinovaná tímová práca odborných i pedagogických zamestnancov školy, rodičov, špecializovaných zariadení a neziskových organizácií a nadácií. Členovia tohto tímu sú spoluzodpovední za utvorenie podmienok pre výchovu a vzdelávanie žiaka so zdravotným znevýhodnením na bežnej škole a poskytovanie odborného servisu tak žiakovi ako aj rodičom.
Prácu školského špeciálneho pedagóga možno rozdeliť do 4 oblastí:
Práca so žiakmi
Hlavnú náplň práce školského špeciálneho pedagóga tvorí priama práca so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Títo žiaci prichádzajú do pracovne ŠŠP na individuálne konzultácie podľa vopred stanoveného rozvrhu. Na hodine sa venujú rozvíjaniu tej kognitívnej funkcie, ktorú predchádzajúce diagnostické vyšetrenia odhalili ako problémovú. Časť hodiny je možné venovať aj objasneniu edukačného obsahu, ktorý sa pri aplikácii bežných pedagogických metód zo strany vyučujúceho žiakovi nepodarilo pochopiť.
Pri práci sa využíva odborná literatúra, pracovné listy, špeciálne hry a cvičenia, špeciálne kompenzačné pomôcky, výukové počítačové programy, práca s interaktívnou tabuľou, práca s počítačom a internetom, notebook so špeciálnym zväčšovacím softwarom MAGIC pre slabozrakých žiakov, PC program DysCom, DysPro, Žiačik, FONO 3 určený pre žiakov so ŠVVP, testovací a diagnostický nástroj COMDI, KOMPOSYT pre žiakov so ŠVVP. Dodržiavajú sa zásady špeciálno-pedagogickej intervencie.
Dôležitú úlohu špeciálno-pedagogickej intervencie tvoria aj rozhovory so žiakmi, ktoré majú posilniť vzťah školského špeciálneho pedagóga a žiaka na základe dôvery, stimulovať jeho aktivitu, snahu a súčasne ho motivovať do ďalšej práce.
Spolupráca s rodičmi
Termín na konzultáciu si rodičia môžu dohodnúť so školským špeciálnym pedagógom podľa potreby aj mimo konzultačného dňa, ktorý je každý pondelok v čase od 13.40 do 15.00 h. Témou takýchto stretnutí býva výmena skúseností rodiča a učiteľa a hľadanie spoločného postupu pri edukačnom pôsobení na žiaka a pri zvládaní jeho špecifických problémov. Významnou súčasťou spolupráce s rodičom je aj kompletizácia povinnej dokumentácie a posilňovanie sebavedomia rodiča v jeho náročnej úlohe podporovať vzdelávanie dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Spolupráca s učiteľmi
Školský špeciálny pedagóg je poradcom a pomocníkom triednych i predmetových učiteľov pri vzdelávaní žiakov so ŠVVP. S predmetovými vyučujúcimi spolupracuje pri úprave UO vyučovacieho predmetu (podľa inovovaných VP pre jednotlivé druhy ZZ – úprava obsahu vzdelávania), do ktorého sa premietajú špecifické problémy žiaka vyplývajúce z jeho diagnózy a priebežne s nimi konzultuje prípadné zmeny v ňom. Triednemu učiteľovi je nápomocný pri vypĺňaní povinnej školskej dokumentácie (vysvedčenie, katalógový list žiaka). Pomáha riešiť problémy individuálne začlenených žiakov, ktoré sa vo vzdelávacom procese objavili a narušili priebeh vyučovacej hodiny.
Spolupráca so špecializovanými zariadeniami
ŠŠP je sprostredkovateľom medzi školou a príslušným výchovno-poradenským zariadením. Zabezpečuje súhlas poradenského zariadenia s individuálnym začlenením žiaka. Jeho úlohou je koordinovať proces, za pomoci ktorého sa žiak s problémami v učení alebo správaní stáva žiakom s diagnostikovaným a tolerovaným postihnutím, poruchou alebo narušením. Tento proces vyžaduje spoluprácu nielen rodiča, žiaka, učiteľa, ale aj odborného garanta, ktorým je v tomto prípade:
Kooperácia s ďalšími školskými zariadeniami, inštitúciami a odborníkmi v oblasti medicíny:
Harmonogram práce ŠŠP v školskom roku:
SEPTEMBER
OKTÓBER
NOVEMBER
DECEMBER
JANUÁR
FEBRUÁR
MAREC
APRÍL
MÁJ
JÚN
V prípade absencie žiaka so ŠVVP (v rámci rozvrhu) sa bude ŠŠP venovať žiakom zo SZP a žiakom s čiastkovým oslabením výkonu, prípadne deficitmi v oblasti učenia alebo správania.